Monday, January 2, 2012

Ayah rindu Abah..

Tengahmalam semalam, saya dikejutkan dengan suara tangisan seseorg.. bila saya bangun.. rupanya, ayah saya sedang bersila sambil nangis teresak-esak. Saya tanya kenapa.. dia kata.. "Ayah rindukan Abah".. saya dan mama jd sebak.. kami tenangkan ayah.. minta ayah beristighfar banyak2..
Ayah saya mmg rapat dengan arwah Abah saya. Arwah Abah tu sebenarnya atuk saya.. kami semua memanggilnya dengan panggilan Abah.. arwah kembali ke rahmahtullah pada awal pagi Hari Raya Haji yg lepas.. ayah sememangnya rapat dgn arwah walaupun ketika mudanya, cara mengajar ayah saya dengan rotan dan tali pinggang. Tp ayah tak penah salahkan arwah.. ayah ckp, arwah buat begitu mesti ada sebab. Ayah pernah salahkan arwah sekali sahaja, iaitu semasa arwah nenek Munah meninggal dunia. Ayah kata salah Abah buatkan maknya meninggal. Sejak itu juga, arwah Abah berubah secara total. Sebelum arwah meninggal dunia, ayah dan adik saya sempat menjaganya dan arwah Abah juga meninggal dunia di pangku Ayah dan adik saya.. Saya faham perasaan rindu Ayah pd arwah Abah.. dan seboleh-bolehnya saya tidak mahu berdepan dengan situasi begitu.. tp kita semua pasti akan tetap menghadapinya...

Al-Fatihah buat Allahyarham Yahya B. Ismail yg kembali ke rahmahtullah pada 6 November 2011..

No comments: