Saturday, January 28, 2012

Masih relevan lagi ka??


Masih relevan lagi ka "There is no bad student, it just a bad teacher.." Bagi saya, perumpamaan tersebut hanya boleh dipakai diwaktu tertentu sahaja.. Mcm dah tak relevan dah.. Jika guru tersebut mmg sgt bagus, tetapi studentnya mmg tak mahu berubah dan belajar, masih mahu salahkan guru ka? Cuba fikirkan.. Bukan mahu mendabik dada, tetapi sebagai pengongsian bersama... setelah mengikuti banyak Final Camp, saya merasakan, kebanyakkan student, tidak mahu belajar dan tidak mahu mengambil peluang yang ada di depan mata. Student disuapkan dengan ilmu tp masih malas mengunyah. Akibatnya, mereka tidak belajar apa2 dan menyalahkan org yg mahu membantu mereka. Tetapi masalahnya, ada juga jurulatih yg tidak nampak.. mereka turut menyalahkan jurulatih dan menyokong peserta. Mungkin kerana ada wujudnya bonding atau pun mahu tunjuk hero, rakan2 sendiri jadi mangsa.. Nak backing bole, tp kena tgk tempat la..
Saya pernah mengikuti camp di mana pesertanya mmg kurang ajar, tidak beradap dan bersifat pura2.. mmg tak makan saman betul.. Pensyarahnya sudah memberikan yg terbaik tetapi pelajar ttp berfikiran singkat dan tidak mahu belajar. Akibatnya, camp menjadi teruk.. masih salah GURU juga ka??
Sebab tu saya ulang sekali lagi di sini.. masih relevan lagi ka "There is no bad student, it just a bad teacher.."???? Fikir2 kan la ye..
p/s: kalo ilmu panjang sejengkal, jgn diduga lautan luas.. peringatan kepada saya juga....

2 comments:

wegreentheearth said...

setiap orang bebas mengeluarkan pendapat...
bebas menggunakan perumpamaan sebagai prinsip...
sebagai pegangan...
kite juga bebas menerima apa jua pendapat, kritikan dsbgnya....
jangan hanya mahukan populariti, dijulang sebagai hero...dan apa2 keadaan kite lupe pada asal kita...
salam perpaduan dari UCSA...

zaiham 9W2DYA / 113MB290 said...

Masalah ini di mana-mana sahaja berlaku. Semuanya atas diri sendiri. Kita tidak boleh memaksa kerana mungkin ia tidak nampak apa rasional disebaliknya. Org yg sebegini tidak tahu menilai antara baik dan buruk. Mungkin satu hari nanti baru tersedar apa yg kita ajarkan.Bila dah hilang baru tahu menilai. belajar melalui pengalaman itu yg kita pegangkan. Kalau tak belajar memang tak dpt apa-apa lah sebab tidak mahu melibatkan diri dlm erti kata lain. M-A-L-A-S.
Tahniah anda tetap guru yg terbaik- Jojet