Thursday, June 9, 2011

Sahabat Express

Setiap hari, kita akan dapat persahabatan yang baru, sama ada secara kebetulan ataupun kita baru sedar yang mereka adalah sebenarnya sahabat kita. Semalam, saya baru bersahabat dengan seorang pegawai dari UPSI. Banyak benda dan info baru yang saya perolehi secara tidak langsung yang dari awalnya hanya sembang kosong. Banyak pengalaman yang diceritakan kepada saya, tentang dirinya, pengalaman lepas dan kebolehannya. Hebat, mmg hebat pengalamannya, ttp orangnya sangat merendah diri dan hormat kepada pendengarnya.
Bagi saya, org sebegini sangat bagus perwatakkannya. Pengalamannya cukup hebat, ttp tidak menbangga diri. Itu adalah lebih bagus daripada org yg hanya tahu sedikit ilmu ttp menganggap dirinya hebat dan selalu menyalahkan org lain. Seperti org disekelilingnya bodoh dan tidak tahu apa-apa.
Sebelum beliau pulang ke UPSI, beliau berjumpa dengan saya dan ucap selamat. Beliau berterima kasih untuk penginapan dan layanan yg diberikan oleh saya dan staf saya. Beliau juga berharap agar persahabatan antara UPSI dan UTHM akan berkekalan.

p/s: “Sebaik baik sahabat di sisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap temannya dan sebaik baik jiran di sisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap jirannya.” (Hadis riwayat al-Hakim)

No comments: