Saturday, June 5, 2010

Kursus Internal Auditing for UTHM


Lepas habis satu kursus, sambung ke kursus yg lain pulak.... penat rasanya. Semasa saya tengah berkursus induksi, saya dapat sms yg mengatakan bahawa saya perlu ke Kursus Internal Audit For UTHM. La, apa la pulak kursus ni. Kursus induksi saya habis pada 27 Mei 2010, kursus audit tu pula bermula pada 30 mei hingga 1 jun 2010 di Melaka pula. Hmmm.... saya berkata dalam hati, seksa yang induksi ni belum lepas, ada pulak seksa lain yg menanti. Penatnyer badan. Lepas tu saya pikir, hmm..pergi je la, boleh juga saya penuhkan jam berkursus saya untuk tahun ini. Di UTHM, semua staf harus memenuhi 40 jam masa berkursus untuk setahun. Jam kursus ini akan dimasukkan di dalam Sasaran Kerja Tahunan staf tersebut dan akan dinilai. Saya rasa semua jabatan awam pun sama juga rasanya.
Berbalik kepada kursus auditor td, saya mcm berat hati juga nak pergi. Arahan hanya kepada semua ketua di Pusat Tanggung Jawab masing-masing. Hanya yg terpilih sahaja. Kalau la bole digantikan dengan orang lain, pasti saya tolak. Ini kerana, kursus ini melibatkan klausa-klausa yg digunakan ketika audit dijalankan. Macam manala nak ingat klausa-klausa MS ISO 9001:2008 ni. Nak tak nak, pergilah juga saya ke Melaka untuk megikuti kursus tersebut. Tetapi setelah mengikuti sesi pertama kursus, rasa mcm best pula. Mungkin kerana penceramah dari SIRIM, En. Suhaimi Mohd Daud @ En. Jimi tu, sangat menarik dan menyeronokkan. hehehe...Berbagai cara digunakan beliau untuk mengingatkan kami tentang klausa-klausa yg digunakan. Pop up questions selalu diuji ketika di dalam kelas. Cara beliau cuba mengingatkan kami juga amat kelakar, berdekah je kami semua ketika di dalam kelas. Terdetik juga saya, bagus juga pergi ke kursus ini, bole tahu apa yang auditor buat dan cari ketika mereka menjalankan sesi audit jabatan kami. Ilmu baru ni...bagus juga.
Tetapi diakhir kursus, kejutan pula yg kami dapat. Rupa-rupanya, staf yg hadir ke kursus ini secara automatiknya akan menjadi Internal Auditor untuk UTHM. Kami semua ternganga, terkejut dan bingung. Alamak, tak pasal-pasal jadi Internal Auditor UTHM, bertambahla lagi tanggungjawab...Adusssssssssssss...

No comments: