Friday, May 28, 2010

Kursus Induksi Umum 2010

Selesai sudah kursus Induksi Umum / Khusus untuk pegawai sokongan A&B. Bermula dari 17 hingga 27 Mei 2010. Kursus ini harus dilalui oleh semua kakitangan awam untuk disahkan jawatan, sekaligus akan diberikan pilihan sama ada kita mahu memilih skim pencen ataupun KWSP. Sepanjang 11 hari 10 malam tu, banyak benda yang saya belajar. Baru saya tahu benda itu dan ini. Dengar ceramah memang membosankan, tetapi sebenarnya, info yang yang diberikan amatlah berguna dan memang patut dipraktikkan oleh semua kakitangan awam. Kursus ini juga adalah mandatori kepada semua kakitangan awam. Setelah penat mendengar ceramah, diakhir kursus, kita akan diuji dengan peperiksaan. 40 soalan objektif dan 4 soalan esei yg perlu dijawab. Letih tangan saya menulis esei. Sebelum ke kursus, kami perlu menyiapkan 5 esei tentang sejarah malaysia, perintah am dan arahan perbendaharaan. Susahnyer...dah lama tak buat assignment. Semasa di dalam kursus, kami ingat seksa dah lepas, rupanya tidak, kami ada pembentangan kumpulan, persembahan kumpulan dan public speaking dalam bahasa inggeris. Huh....
Tapi, selain ilmu pengetahuan baru yang saya dapat, ada juga beberapa perkara yg saya dapat lihat sepanjang kursus ini, ia adalah sikap merendah diri dan meninggi diri sesetengah peserta. Nak diceritakan pun mcm tak beberapa elok, biarlah ia menjadi sebahagian dari kenangan saya.
Harapan saya, semoga saya dapat lulus kursus ini. Lepas ni, kena pergi BTN la pulak....heheheh

1 comment:

FoO dA fIrSt#1 said...

cerita bagus walaupun tempat tulis cerita ni dah bersawang, dan yang paling tak syiok sekali, asik "WORDS" jer, selit la gambar sikit.

"LONG TIME NO SEE?"