Wednesday, April 22, 2009

Johor Negeri Budaya




Zapin Pekajang


Zapin Bunga Hutan dari Kelab Soko Gakai ( Cina )
Sabtu yang lepas, adik saya selesai membuat persembahan keroncong Di Raja di hadapan Sultan Johor sempena hari keputeraannya. Selesai keroncong, adik saya menumpukan perhatian pula ke latihan bangsawan. Pementasan bangsawan tersebut akan dibuat di Johor Bahru dan Kuala Lumpur. Jabatan yg mengerakkan semua aktiviti ini ialah Yayasan Warisan Johor (YWJ). Adik saya sudah mengikuti YWJ sejak dia berumur 9 tahun lagi. Di sana dia belajar vokal lagu-lagu asli, keroncong, ghazal, bangsawan, teater dan zapin. Percaya atau tidak, semuanya percuma. Bukan hanya untuk adik saya, tetapi kepada semua anak2 Johor yang ingin belajar. Ada juga kelas bermain alat muzik seperti ghazal, violin dan sebagainya. Kelas zapin pula pada hujung minggu. Kelas zapin pula bermula dari tadika hinggalah ke dewasa. Jangan terperanjat jika melihat budak sekolah Cina dan India menari Zapin. Untuk daerah Segamat, sekolah rendah Cina juara untuk Festival Zapin Johor pada tahun lepas. Zapin ada 14 jenis. Setiap daerah ada zapinnya sendiri. Antaranya, Zapin Parit Mastar, Zapin Tenglu, Zapin Pulau, Zapin Putar Alam, Zapin Tanjung Labuh, Zapin Kores, Zapin Pekajang, Zapin Seri Bunian, Zapin Bunga Hutan, Zapin Lenga, Zapin Dayung, Zapin Melayu Moden dan banyak lagi. Setiap zapin itu, geraknya berbeza. Bermula dari taksim, kopak dan berakhir dengan wainab. Pakainya juga berbeza. Biasanya org yg menari zapin akan memakai baju melayu dan 'seluar potong cina'. Biasalah kita tgk kalau org Johor pakai songkok tinggi dan kain samping di dalam. Memang pakaiannya begitu. Manakala ghazal pula ialah antara nyanyian yg paling susah. Lenggok parsi dan sari gamanya tidak sama dan berbeza dari lagu asli yang biasa. Semua ini yg dibelajar oleh adik saya, saya hanya tgk sambil dengar saja. Heheheh.

Pada minggu lepas juga, saya berkesempatan melihat Festival Zapin Johor Bahru yang berlangsung di Plaza Angsana, Johor Bahru. Seperti biasa, para penari yang bertanding mmg dari berbilang bangsa. Kalau ada kesempatan, saya akan bawa anda semua melihat keindahan tarian zapin. Insyallah, pada bulan Disember 2009 ini, akan ada 'Gema Zafana' yg akan dibuat di Istana Budaya. Adik saya juga terlibat sama.

6 comments:

FoO dA fIrSt#1 said...

laju betoi depa menari. sampai tak nampak dalam gambaq. jadi blur...
dahsyat,,,...

yazilahyazir said...

salam yasir..
hahhahah..mmg laju atau akak yg tak reti amik gambar..hahhahaha

hijau bumi Tuhan... said...

i'm proud to be 'johorean'...


salam perjalanan...

PPT said...

Sama lah kita yea...........

Lennyek said...

a.lan org johor ke?

ish..cam best je nari zapin..teringin la plak nk blaja

hijau bumi Tuhan... said...

leny...
tgk i.c n surat branak la, haha...


salam perjalanan...