Tuesday, November 25, 2008

Bunuh Diri

Sejak akhir2 ni, banyak berita tentang cubaan untuk bunuh diri. Masalah kekasih la, suami nak kahwin lain la, hutang la dan macam2 lagi. Dulu, perkara ini kita biasa dengar terjadi kepada kaum lain selain melayu. Mereka mengambil jalan singkat untuk menyelesaikan masalah dengan cara bunuh diri. Ini berpunca dari bebanan hutang, mempunyai penyakit kronik dan masalah keluarga. Tetapi sejak tahun2 kebelakangan ini, ramai kaum melayu yg mula menambah statistik org mati bunuh diri ni. Bukankah neraka balasannya bagi org2 yg bunuh dirinya? Kawan saya sendiri pernah menyatakan keinginannya untuk bunuh diri kerana terlalu dibebani masalah. Mungkin org zaman sekarang tidak mahu berfikir panjang dan ingin menyelesaikannya dengan cara yg pantas. Mungkin juga dengan keadaan dunia sekarang, manusia jd semakin terdesak dan makin terhimpit dengan berbagai masalah dan cara yg paling cepat bagi menyelesaikan masalah ialah dengan membunuh diri sendiri. Tp adakah diaorg fikir yg ketika di 'sana' nanti, masalah dan hukuman yg lagi berat yg akan menunggu mereka. Pelik manusia sekarang. Ataupun mereka mahukan glamour kerana dapat masuk tv. Menyusahkan org sahaja. Habiskan masa berjam-jam untuk dipujuk. Ketika saya mengambil subjek kaunseling, lecturer saya pernah berkata, org yg mmg ingin membunuh diri, dia akan terus terjun terjun dari bangunan atau pun gantung dirinya. Tetapi org yg tidak terus terjun dari bangunan dan dipujuk oleh org2 lain hanyalah org yg mahu mengambil perhatian dan dia sebenarnya tak mahu pun membunuh dirinya. Setiap masalah ada jalan penyelesaiannya. Cuba banyakkan solat dan berdoa. Pasti selesai. Kalau tak selesai semuanya, sedikit pun jadilah. Saya pernah diduga dengan bermcm-mcm masalah, hanya saya sahaja yg tahu. Tetapi Alhamdulillah, Allah s.w.t masih memberikan saya akal yg waras untuk berfikir. Saya rujuk dan minta nasihat keluarga dan sahabat2. Kalau tak, agaknya saya termasuk dalam statistik tu....Nauzubillah Min Zalik

4 comments:

Penjengok-Penjengok Tegar said...

Menyusahkan BOMBA dan POLIS kalau nak bunuh diri dengan cara terjun dari bangunan tinggi. Kos dan masa amat membebankan diri.
Kalau lah ada jugak yang nak bunuh diri sampai dah tak boleh tahan sangat, telan lah kerusi makan ka, meja komputer ka, letak kepala kat pintu lif ka masa nak tutup, cabut brek motor lepaih tu halakan ke Sungai Klang dan macam-macam lagi.

yazilahyazir said...

hahhahhah....good suggestions tu PPT..hehehehhe

Hisyam Alewi said...

hmm..sy sokong bangat pe kak shiela post ni..Bunuh diri bukanla jln penyelesaian yg terbaik buat semua..klau x ksian kt diri xpe..kasihani la org len....hu2.

Ahmad Firdaus Ibrahim said...

Apa ynag syaa nmaapk krunag diidakn AGAMA.