Wednesday, February 20, 2013

3 rumah, 3 cerita..

Sepanjang saya kerja di UTHM ini, saya da berpindah sebanyak 3 kali. 3 rumah yg berbeza dan mempunyai cerita tersendiri.

Rumah pertama (KKP) Sept 2008- Okt 2011
Rumah ini jenis pangsapuri dan berada di tingkat 4, ianya mempunyai 5 bilik, 4 bilik air dan 1 stor. Untuk pengetahuan semua juga, hanya saya seorang sahaja yang mendiami blok tersebut selama 1 1/2 tahun sebelum pengetua saya berpindah masuk di tingkat 3. Mmg sgt besar, sampaikan boleh main bola ditengah-tengah rumah. Sahabat2 saya dari shah alam pernah bermalam di rumah saya ini. Pada awalnya saya duduk seorang diri, selang sebulan, ada seorg pembantu felo duduk bersama saya. Semasa saya duduk seorg, mmg agak menyeramkan kerana keluasan rumah tersebut dan banyak bilik yg kosong. Pernah sekali tu, pintu bilik dan pintu rumah saya cuba dibuka pada pukul 3 pagi sedangkan saya tahu hanya saya seorg sahaja ketika itu. Pernah la juga ada "org tumpang" duduk di kerusi hall saya, ketika itu saya hendak ke dapur. Bila dah terserempak, saya terus patah balik masuk bilik, tak jd saya nak minum air. Apabila pembantu felo, Dayah, mula tinggal dengan saya, rasa lega sedikit kerana ada teman tetapi kejap je. Kami berdua juga teruk dikacau. Pintu bilik diketuk, masa tidur kena tarik selimut, nama dipanggil, ada org nyanyi2, menangis tengah malam dan sebagainya.. sehingga kami mengambil keputusan untuk tidur diluar. Pernah juga guard yg jaga dipost bawah rumah saya, kata ada perempuan berdiri di hadapan pintu rumah saya. Jika kami pasang kaset ayat2 ruqyah or baca yassin, pasti malam tersebut akan menjadi-jadi gangguannya. Mmg seram.. saya duduk di sana selama 3 tahun kemudiannya saya berpindah ke rumah seterusnya setelah ditukarkan ke KKTF.

Rumah kedua (KKTSN) Okt 2011 - Jan 2012
Setelah ditukarkan ke KKTF, saya duduk sementara di rumah felo KKTSN. Blok tersebut merupakan blok lama yg wujud sejak zaman PLSP. Jd bayangkan la "org2" yg tinggal kat umah tu. Blok rumah tersebut hanya 2 tingkat dan hanya ada 8 buah rumah sahaja. Tetapi hanya 4 buah rumah sahaja yang dihuni. Kawasan sekitarnya dipenuhi dengan pokok ara, pokok pisang, mangga, nangka dan beberapa pokok besar lagi. Sejujurnya, saya suka kawasan rumah tersebut kerana sejuk dan redup, tetapi tidak pada waktu malam. Sgt menyeramkan. Rumah yg saya huni tu, ada 3 bilik dan 2 bilik air. Keadaan rumah tersebut sememangnya konsep rumah jepun yg lama, lantainya menggunakan "parquet" dan mmg mcm bau rumah yg da lama tinggal. Sepanjang saya duduk dirumah tersebut, saya tidak pernah tidur dibilik kerana mcm tak selesa dan rasa seperti diperhatikan. Rumah ni lagi horror.. bukan stakat pintu diketuk, tetapi barang dilemparkan, "dia" siap bole duduk di rak kasut, lalu lalang dihadapan saya. Kalau di dapur pula, bole nampak ke luar, selalu saya nampak perempuan sedang berdiri dibawah pokok nangka.. mungkin student, tetapi logik ka? pukul 2 pg time tu.. Ada beberapa malam yang saya tidak bole nak tido, bila subuh, terus siap2 ke tempat kerja. Pernah skali tu, mak busu saya dan anak2 dia dtg tido rumah saya. Saya sediakan satu bilik utk dia tidur dan saya temankan dia skali, anaknya baring sebelah saya. Dlm pkl 3.00 pg, anaknya mengejutkan saya dan suruh saya peluk dia, katanya dia takut, ada org tarik2 kakinya. Saya tenangkan dia, saya baca ayatul Kursi dan terus tutup mata. Tak sampai 5 minit, kaki saya pula yang ditariknya. Kalau suara org mengilai atau ketawa tu mmg da biasala saya dengar tengah2 malam. Selalunya saya akan tutup telinga je. Pernah skali saya terserempak dengan salah seorg isteri staf, jiran saya. Dia kata "Shila, aritu awak takde kan seminggu, saya nampak awak keluar dengan beg besar.." Saya pun mengiyakannya. Pastu dia kata lagi.." tp kat rumah awak mcm ada org, saya dengar org bercakap, gelak, tolak kerusi meja dan ketuk2 dinding..saya tau umah kat sini semuanya ada "penghuninya" yg tersendiri..Berani eh awak duk sorang2, takpe, kalau awak takut, lari je umah saya".. Saya sengih je bila puan tu ckp mcm tu..Dlm hati, hanya ALLAH swt je yg tahu.. hehe.. Saya duduk di rumah KKTSN ni selama 4  bulan sebelum dipindahkan ke rumah felo KKTF. 

Rumah ketiga (KKTF) Jan 2012 - till now
Ini rumah yang paling latest saya.. saya dah duduk sini hampir setahun. Masih duduk seorang diri lagi. Tetapi kekadang, mama dan ayah saya akan dtg temankan. Tp ayah suka takut2kan saya. hehe.. Alhamdulillah, rumah kali ini, rumah semi D, 2 biji je tengah2 padang yg lapang. haha.. ada 3 bilik, 3 bilik air, 1 stor.. Setakat ini, gangguan hanya datang dari luar sahaja.. bunyi org nangis, ketawa, mengilai, diri kat pokok blakang, cakar tingkap saya.. hanya berlaku diluar sahaja. Masih ok lagi.. Saya berharap hanya gangguan seperti itu sahaja yg saya kena dan saya masih boleh bertahan lg.. jgn la lebih2.. saya da tak tahu nak duk mana kalau asyik kena kacau ja.. 

Kekadang saya terpikir, adakah rumah2 ini ada "penghuninya" yg tersendiri or "dia" yg mengikut saya?..  Eee.. seram rasanya kalo dipikirkan.. Ntah la.. 

2 comments:

kentutsiapa said...

gila scary....kagum dgn kau yg berani.

yazilahyazir said...

saya tak berani.. saya sabar je.. hehe.. penakut gak..