Sunday, December 12, 2010

Yok Cuti...


Salam kepada semua,
Iskh, lama betul saya tak update blog. Tak bole nak bagi reason apa dah, hehe... Sekarang ni, student UTHM sedang mula bercuti dan pulang ke kampung masing-masing. Ada juga student yang tidak akan balik ke Kolej saya semula kerana sudah menghabiskan pengajian. Cuti yang diberikan amat singkat tp saya rasa cukuplah sekadar dapat melepaskan rindu bersama keluarga tercinta. Ada student yang ckp dgn saya, "Mama saya dah tunggu saya dah Puan, siap masak lagi untuk saya"... saya senyum ja tgk keterujaan student tersebut. Ada juga pelajar yang tak teruja, katanya boring pasal takde kawan bila balik kampung. Dkt sini dia banyak kawan. Hehehe.. mcm-mcm karenah. Bagi International Student pula, bila time semester break, mereka akan ke Kuala Lumpur atau Johor Bahru. Kesempatan ini digunakan untuk bersama rakan-rakan dari Universiti yang lain. Ada juga yg mengadu kpd saya yang mereka Homesick tp tak boleh nak balik pasal cuti sangat singkat dan tambang kapal terbang pula mahal. Sian pulak kat student international ni.
Apa pun, cuti yang singkat ini seharusnya digunakan sepenuhnya oleh pelajar. Sama ada untuk rehatkan minda setelah bergelut dengan final exam ataupun meluangkan masa bersama keluarga. Kesihatan dan keselamatan diri juga harus dijaga kerana bermacam-macam benda boleh terjadi jika kita ambil sambil lewa mengenainya. Pernah student saya meninggal dunia setelah pulang ke kampung kerana sakit. Naik cuti ja, saya terus dimaklumkan mengenai perkara tersebut oleh ahli keluarga beliau. Innallillah... Ada juga pelajar yang kemalangan ketika di dalam perjalanan ke Kolej setelah habis cuti study week. Akibat kecuaian pemandu teksi tersebut, pelajar itu terpaksa extend satu semester kerana mengalami gegaran otak akibat perlanggaran teksi tersebut dengan lori. Kita mmg merancang tp ALLAH swt yang akan menentukannya. Tetapi tidak salah jika kita ambil sedikit langkah berjaga-jaga.
Kepada semua pelajar Kolej Kediaman Perwira, selamat bercuti dan selamat sampai ke kampung masing-masing. Tidak lupa juga, selamat mendaftar semula pada 1 Januari 2011 nanti. Be Good and always remember, SAFETY FIRST in whatever things that you do.

No comments: