Saturday, April 11, 2009

'Sumpah Mama'

Pernahkah anda semua minum air kaki ibu? Org yg kena minum air kaki ibu ialah mereka yg sgt nakal dan tidak mendengar kata2 emaknya. Selalunya, ia dilakukan ketika individu itu di dalam proses pembesaran. Ritual tersebut hanya dilakukan oleh sesetengah pihak sahaja. Pihak yang mempunyai anak yg sgt2 nakal dan tidak boleh dikawal. Hehheheh. Jgn terperanjat, saya dan adik2 saya pernah kena minum air kaki mama saya. Hehehehhehe. Nak tau kenapa? Kerana kenakalan kami adik-beradik. Sebenarnya, ritual tersebut hanya untuk adik saya yg ketiga sahaja (Tasha), tetapi dengan saya sekali kena minum air tersebut. Adik saya, Tasha, amat nakal ketika kecil. Rotan umpama mainan baginya. Atas nasihat seorang ustaz, emak saya disuruh buat air tersebut dan kami minum dan mandi air tersebut selama 3 jumaat berturut-turut. Kami tak tahu pun air tersebut air kaki mama. Bila dah besar, baru mama cerita kepada kami. Semasa kami dengar mama cerita, spontan saya dan adik2 ckp 'YUCKS!!!!' hahahhahha. Tp mama saya kata, bukanlah kakinya kotor ketika buat air tersebut, tetapi kakinya harus dibersihkan sebersih-bersihnya. Mama kata anak2nya semua baik2, tetapi hanya sebagai peringatan sahaja. Mungkin pasal sebab itu, segala apa yg mama saya ckp, saya takkan melawan. Nak tau kenapa?...Saya pernah terkena 'Sumpah Mama'....

Kejadian tersebut berlaku ketika saya didarjah 6, saya accident dengan adik saya Didi. Kami berlanggar sesama sendiri dengan basikal kami. Puncanya, ketika itu rumah saya akan ada kenduri pada sebelah malamnya, tetapi saya dan adik enggan tolong mama. Kami lihat ramai makcik2 kami datang untuk menolong, jd kami beranggapan, tidak payahlah tolong mama. Mama melarang kami dari bermain basikal, tp kami tetap berdegil. Semasa nak keluar dari rumah, mama dengan garangnya berkata "Ko keluarlah, nanti ko berlanggar adik beradik"...Kami tersentak bila mendengarnya. Tetapi, oleh kerana perasaan malas dan degil tu menguasai diri, kami tetap keluar juga. Nak dijadikan cerita, ketika mengayuh basikal, kami betul2 berlanggar adik beradik. Masa tu dah rasa takut dah dan mula rasa nak nangis. Habis luka-luka siku, lengan dan kaki kami. Keadaan basikal jgn ckplah, mmg ranap sekali. Cepat2 kejadian tersebut dimaklumkan oleh jiran kami kepada ayah. Ketika ayah datang, kami rasa lega dan buat muka kesian. Tapi nak tau apa yg kami dapat? ZASSSS... rotan dilibas di badan kami. Kami cepat2 angkat basikal tp tak boleh nak lari pasal kaki tangan dah sakit2. Ingatkan dapat belas kasihan dari ayah, rupa-rupanya 'Hadiah Rotan'..huhuhuhuh. Bila sampai didepan pintu rumah, mama saya terperanjat dan terus meluru kearah kami. Sambil mengalir air mata, mama ckp "Kan mama dah kata, jgn pergi, nape degil, kan dah kena"...Sebenarnya, mama tak sangka apa yg dia 'sumpah' akan berlaku. Sejak dari itu, saya tidak pernah melawan ckp mama dan mama pun sgt berhati-hati jika nak ckp sesuatu kpd kami. Sumpah emak mmg menjadi. Sebenarnya, apa pun yg terjadi, kita mmg tidak sepatutnya melawan kata2 emak dan ayah kita. Tak kisahlah jika anda pernah minum air kaki ibu atau tidak, tetapi sebagai anak, kita mmg harus menghormati kedua ibu bapa kita. Mereka besarkan kita dengan penuh kasih sayang dan perit jerih. Mmg patut pun apa yg disumpah menjadi.


p/s: Saya tidaklah nakal sgt ketika kecil. Cuma saya pernah seret Tasha kat simen, tolak Didi kat tangga sampai keningnya terkoyak dan berdarah, tersimbah air panas kat Tasha.....Nakal ke saya?

12 comments:

keLaPe daN orKiD..... said...

uish x nkla la kot da kalu mcm 2 gle kentank aaa akk ni hik3.....gns2...adk akk nme didi?
kem slam ekkk hik3

yazilahyazir said...

salam el..
adik akak yg no.2, namanya Royhaidy, dia kat UIAM skrg. akak tak ganas la...hahhahaha

Ahmad Firdaus Ibrahim said...

mana ada nakal..cuma dah mcm ZIONIs je. Btol tak???

h a n i said...

uiks...nakal gile..
-salam singgah-

keLaPe daN orKiD..... said...

sdp nyer la nmer adk akk huhuhuhu akk mg x gnas la hik3....x gns ish3

perjalanan said...

baru ku tahu, insan yg slama ini ku nmpk lembut, rupenye ganas, haha...


salam perjalanan...

Lennyek said...

akak......

xsangkanye akak ni seganas dan senakal tu..dasyat..kena hati2 la pas ni kalo bdiri sblah akak..mau dibuatnye gelak tebahak2,habis tertolak kte pulak....

yazilahyazir said...

Salam lenny...
hahhahahahhahah...biasalah..masa kecik2 dulu mmg mcm tu...tp kalo akak nak kena rotan, akak tak pernah lari. Akak akan stay depan ayah atau mak akak, pasal akak tau kalo lari mesti lagi teruk punyer..hehheheheh..

HiCMat said...

Wow, ganas la cerita kali ni. Tak boleh dibaca oleh budak-budak. Nanti ditiru naya.

aishahadnan said...

salam...
nakal3

yazilahyazir said...

salam to all...
hehehehh...mana ada ganas...masa tu kecik2 lagi...tak pikir ape pun...hahhahah

asrul said...

kasih ibu membawa ke syurga. tak de ibu yang nak berlaku apa yang tak patut pada anaknya kan. Walau tak de ritualnya, jangan derhaka. cadangan untuk mak shila, bila shila dah tak melawan cakap ni, anugerahkan la shila secawan nescafe ke.